جواد توکلی طرقی در فروردین سال 1350 در شهر تهران، محله میدان خراسان دیده به جهان گشود. دوران ابتدایی را در سال 1357 در دبستان مترجم الدوله آغاز و دوران متوسطه را در دبیرستان شهدا واقع در خیابان غیاثی به پایان رساند. پس از دریافت مدرک کارشناسی در رشته حقوق قضایی، موفق به اخذ مدارک کارشناسی ارشد حقوق تجارت بین الملل و دکترای حقوق بین الملل عمومی گردید.

وی در کودکی به واسطه اشتغال پدر و برادران خود، به کار تولید در بازار، همزمان با تولید و تجارت آشنا و از تابستان سال 58 همراه با  تحصیل، در کارگاه متعلق به پدر و برادرانش ، کار با دستگاه های مختلف صنعتی را آموخت و برخی از اوقات را نیز در بازار به فروش محصولات تولیدی کارگاه اشتغال داشت. پس از اتمام دوران مقدس خدمت سربازی ،تولید انواع مفتول های صنعتی را در منطقه ورامین آغاز نمود . وی پس از چند سال کسب تجربه در تولید و تجارت ، زمانی مقدمات اولیه احداث کارخانه فراهم گردید ،  اقدام به تاسیس شرکت فولاد نطنز در اردیبهشت 1373 نمود که راه اندازی فاز اول کارخانه تولید میلگرد شاخه در سال 1381 به تولید و بهره برداری رسید.

وی به منظور توسعه مجتمع صنعتی فولاد نطنز،در سال 1383فاز دوم خط تولید میلگرد شاخه را افتتاح و سپس در راستای تکمیل زنجیره تولید و تامین مواد اولیه واحدهای نورد، اقدام به تاسیس شرکت ذوب آهن نطنز در شهریور ماه 1380 نموده و اولین واحد تولید شمش فولادی را در سال 1385 راه اندازی و با حضور وزیر صنایع وقت افتتاح نمود.

وی با تلاش بی وقفه در راستای گسترش مجتمع صنعتی فولاد نطنز ، خط عظیم تولید میلگرد کلاف (فاز سوم مجتمع) را در سال 1389 با حضور رئیس جمهور وقت به بهره برداری رساند و در پی این  افزایش ظرفیت واحد های نورد ، برای تامین مواد اولیه خطوط تولید ، با توسعه شرکت ذوب آهن نطنز در سال 1393 ، فاز دوم فولاد سازی را نیز با حضور وزیر وقت به بهره برداری رساند.

در راستای تکمیل زنجیره فولادی با شعار از سنگ تا رنگ در سال 1398 بهره برداری ازمعدن سنگ آهن چاه پلنگ شمالی را با حضور وزیر وقت آغاز نمود  و در سال 1401 واحد 600هزارتنی کنسانتره  را در مجتمع صنعتی فولاد نظنز تاسیس و به بهره برداری رساند. و در حال حاضر ایشان مشغول فراهم نمودن مقدمات تکمیل زنجیره فولادسازی و احداث کارخانجات گندله و آهن اسفنجی می باشد.

وی به عنوان مدیر عامل مجتمع صنعتی فولاد نطنز یکی از کارآفرینان موفق ایرانی است که به لطف خداوند واسطه رزق کارگران نجیب و اشتغال جوانان این مرز و بوم بوده که باتلاش بی وقفه موفق به احداث بزرگترین مجتمع صنعتی فولاد بخش خصوصی کشور گردیده است و به عنوان مالک و به همراه سایر سهامداران این مجتمع معتقد میباشند که با پشتوانه پرسنل شریف و مدیران توانمند ،نام این مجتمع همواره میتواند بر تارک صنعت فولاد کشور به عنوان نامی ماندگار بدرخشد.